Mindfulness
in de traditie van Thich Nhat Hanh

Jaarverslag 2019: Lang leve de vrijwilligers!

Door Rita Zeelenberg, bestuurslid

Het bestuur van Leven in Aandacht heeft zoals elk jaar een jaarverslag opgesteld. Vol activiteiten en cijfers van wat gedaan en bereikt is. Maar wat het verhaal van onze organisatie écht interessant maakt, is hoe ontzettend veel beoefenaars zich op talloze manieren vrijwillig inspannen om dit alles voor elkaar te krijgen. Hieraan is daarom in het jaarverslag 2019 extra aandacht besteed.

Wist je dat:

• Stichting Leven in Aandacht één van de grootste boeddhistische organisaties is in het Nederlands taalgebied?
  • Beoefenaars verenigd zijn in bijna 100 meditatiegroepen of sangha’s?
  • Het aantal deelnemers aan retraites en Dagen van Aandacht in 2019 met 200 groeide naar 737?
  • Er ook nog eens 58.000 bezoeken aan de site aandacht.net zijn gebracht?
  • Zo’n 850 donateurs een bedrag van € 41.000 aan Vietnamprojecten mogelijk maakten?

Anderen mogelijk maken zich te verdiepen in de leer

Tientallen vrijwilligers zijn elk jaar actief om het anderen mogelijk te maken zich te verdiepen in de leer van Thich Nhat Hanh. Soms jaren achtereen en buiten het deelnemen aan de eigen sangha om. Van het verkopen van boeken van Thich Nhat Hanh, en het inschrijven van deelnemers tot het redigeren van mooie verhalen in de Klankschaal en het vullen van de Facebookpagina. Van het monitoren van alle betalingen en bankzaken en het inschenken van koffie tijdens bijeenkomsten, tot het formuleren van een gedragscode en het begeleiden van retraites. Al deze en andere bijdragen, klein en groot, helpen om zoveel mogelijk mensen te bereiken met de lessen van Thich Nhat Hanh.

Infographic deel 2 vrijwilligers def

Onderdeel internationale Plum Village gemeenschap

Het jaarverslag is dit jaar zo opgezet dat het leest als een korte ‘handleiding’ van Stichting Leven in Aandacht. Niet alleen leggen we verslag van de activiteiten van 2019, maar ook schetsen we de context. Hoe past Stichting Lia in de internationale Plum Village-gemeenschap. Hoe zijn de relaties met de Orde van Interzijn en Wake UP. Hoe werken we samen met andere boeddhistische organisaties in Nederland. Wat doen sangha’s, wat doen het bestuur en de werkgroepen. Zo hopen we bij te dragen aan een goed beeld van onze organisatie en het verkleinen van de afstand. We zijn allen de Stichting Leven in Aandacht, iedereen is welkom en iedereen kan bijdragen.

infographic deel 1 internationaal

Wil je het hele LIA in 2019-document lezen? Download het hier [pdf]
Voor alle jaarverslagen en bestuursdocumenten ga je naar deze pagina.

Logo Leven in Aandacht

Nieuwsbrief Aanmelding