Skip to main content

Stichting Leven in Aandacht

Leden van de werkgroep vertrouwenspersonen

Jan Boswijk

JanBoswijk

Jan Boswijk (1944) is sinds 1998 lid van de Orde van Interzijn en ontving in 2004 de transmissie tot dharmaleraar van Thich Nhat Hanh.
Opleidingen: psychologie, gestalttherapie, bio-energetica, groepsdynamica, organisatie-ontwikkeling en meditatie. Hij werkte als wetenschappelijk medewerker bij de Rijksuniversiteit Groningen, was verbonden aan het Nederlands Huisartsen Instituut. Daarnaast vervulde hij leidinggevende en uitvoerende functies aan verschillende trainings- en therapie-instituten. Jan leidt sinds 1968 therapiegroepen en startte in 1979 een eigen praktijk voor therapie en meditatie, die uitgroeide tot Centrum Boswijk en het Boswijk Instituut, centrum voor psychotherapie. De laatste vijftien jaar gaf hij vooral kortere en langere retraites in Nederland, Hongarije, en Frankrijk. Voor meer informatie over de activiteiten van Jan Boswijk zie de website van Centum Boswijk, School voor Aandachtsontwikkeling.

Margriet Messelink

MargrietMesselink

Margriet Messelink (1954) is sedert 2000 actief deelneemster en begeleidster van sangha’s binnen de traditie van Thich Nhat Hanh, en sinds 2009 lid van de Orde van Interzijn.
Opleidingen: kinderverzorging & opvoeding, sociale- en verslavingsgeneeskunde, psychosynthese, transpersoonlijke therapie bij Jan Boswijk. Zij werkte als jeugdarts, hoofd afdeling jeugdgezondheidszorg, psychotherapeute, begeleider meditatiegroepen, verslavingsarts KNMG, aandachtsfunctionaris huiselijk geweld.
Zie ook website van Sangha Almere

Danique Franck

DaniqueFranck 

Danique Franck (1988) is sinds 2011 actief beoefenaar van de mindfulness-meditaties in de traditie van Thich Nhat Hanh en sinds 2015 actief deelneemster en begeleidster van Wake-Up Sangha’s in de traditie. Daarnaast organiseert ze samen met haar partner retraites.
Opleidingen: opleiding tot lichaamsgerichte psychotherapeut, opleiding tot Registermediator & master in de Rechtsgeleerdheid. Zij werkt/werkte als jurist binnen de hersteloperatie m.b.t. de toeslagenaffaire, als begeleider van complexe dossier binnen het aardbevingsgebied in Groningen en als mediator. Als vrijwilliger heeft zij ervaring als buurtbemiddelaar.

Voor informatie, overleg of het indienen van een klacht kun je een e-mail sturen naar vertrouwenspersonen@aandacht.net

Ethisch leven in de traditie van Thich Nhat Hanh

16Versie 2021

Stichting Leven in Aandacht, de Orde van Interzijn en de jongerenorganisatie Wake Up zijn deel van de internationale Boeddhistische gemeenschap in de traditie van de Vietnamese leraar Thich Nhat Hanh. We beoefenen opmerkzaamheid (mindfulness), onderzoeken ons bewustzijn en laten ons op dit pad inspireren door Thich Nhat Hanh. Onze intentie is om interzijn, de onderlinge betrokkenheid van levensvormen te onderzoeken en om het inzicht en mededogen in onszelf te laten groeien.

Definities

Ethische richtlijn

We zijn allemaal onderling afhankelijk van elkaar, we interzijn met alles wat er is. Er is geen meerwaardigheid; geen gelijkwaardigheid, en geen minderwaardigheid. Concreet betekent dit voor onze organisaties dat wij de lessen van Thich Nhat Hanh met aandacht in de praktijk proberen te brengen. Daarnaast zijn wij, net als ieder ander, gehouden aan het naleven van (inter-)nationale wetten. We zullen dat niet altijd volmaakt doen en menselijkerwijs ook niet kunnen. Echter, er is een glijdende schaal tussen volmaakt gedrag, menselijkerwijs niet kunnen, misstanden en ongewenst gedrag die een ernstige inbreuk maken op de persoonlijke integriteit van deelnemers -zoals (seksuele) intimidatie, mishandeling, machtsmisbruik, diefstal, verduistering. Dergelijk ongewenst gedrag is ALTIJD een reden voor het indienen van een klacht bij de werkgroep vertrouwenspersonen en meestal ook bij de politie. Uitleg over hoe om te kunnen gaan met dergelijke moeilijke situaties is beschreven in: 'Procedureregels bij een klacht'.

Begeleiders: Inhoudelijke en organisatorische begeleiders van sanghabijeenkomsten, aandachts- en verdiepingsdagen en retraites (sangha-begeleiders, leden van de Orde van Interzijn, dharmaleraren).
Stafleden: Vrijwilligers die meehelpen bij Dagen van Aandacht, verdiepingsdagen, retraites.
Deelnemers: Bezoekers van sangha-bijeenkomsten, dagen van Aandacht, verdiepingsdagen, retraites.
Deelnemers van sangha’s: komen vrijwillig en in openheid samen zonder formeel lidmaatschap. Met als doel om samen te leren en te oefenen in bewust leven; een open mind te ontwikkelen en te behouden. Hierbij zijn de lessen van Thich Nhat Hanh de basis; samen leren en oefenen in het ontwikkelen van inzicht in onze ware aard, het ontwikkelen van begrip en liefde, met vrijheid in denken, uiten van meningen en belevingen, waarbij alles in vertrouwen wordt gedeeld en behandeld.

Inspiratiebronnen

Boeddhistische ethische gedragscode

De fundamentele ethische code in het Boeddhisme is: niet doden, niet stelen, geen seksueel wangedrag, niet liegen, geen grof taalgebruik, en geen consumptie van verdovende middelen. Bij deelname aan een Boeddhistische stroming neem je je meestal voor om hierin te oefenen en te leren, zo ook in de traditie van onze leraar Thich Nhat Hanh. Hij heeft deze Boeddhistische ethische gedragscode verder uitgewerkt, om ons heel concrete handvatten te bieden voor ons dagelijks leven.

De Vijf aandachtsoefeningen in de traditie van Thich Nhat Hanh

Thich Nhat Hanh is opgegroeid in oorlogstijd, met om hem heen angst en woede, machtsmisbruik en onderdrukking; conflicten met zeer schadelijke gevolgen. Als geen ander wist hij daarom hoe belangrijk een praktisch toepasbare ethische gedragscode is, om hier en nu een harmonieuze gelukkige samenleving te kunnen ontwikkelen en te kunnen behouden. Hierover heeft hij veel boeken geschreven, en de Boeddhistische ethische gedragscode heel concreet uitgewerkt in de Vijf Aandachts Oefeningen. Deze kunnen een leidend licht zijn, een kompas om te leren en te oefenen wat wel en wat niet te doen om geluk te voeden, en om schade aan onszelf en anderen te voorkomen. Ze zijn praktisch, concreet en heel diep. Ze kunnen ons helpen om in ons dagelijks leven en bij besluitvorming te kiezen in de richting van begrip, liefde, innerlijke vrede.
Alle begeleiders van aandachtsdagen en retraites hebben de officiële overdracht hiervoor ontvangen. Deelnemers mogen verwachten dat begeleiders van hieruit proberen te leven, en met elkaar in gesprek willen gaan, mocht er een misverstand of conflict zijn. Thich Nhat Hanh heeft concreet uitgewerkt en aangegeven hoe dergelijke gesprekken gevoerd kunnen worden.
De Vijf Aandachtsoefeningen zijn richtlijnen waarvan verwacht mag worden dat beoefenaars in de traditie van Thich Nhat Hanh de intentie hebben om deze te beoefenen, te willen leren toepassen:

Eerbied voor het leven

Bewust van lijden veroorzaakt door vernietiging van leven, zet ik me in om inzicht in interzijn en mededogen te ontwikkelen, en steeds meer manieren te leren hoe ik het leven van mensen, dieren, planten en mineralen kan beschermen. Ik heb het oprechte voornemen om niet te doden en niet toe te laten dat anderen doden. Ik oefen om geen enkele vorm van doden in de wereld te steunen noch in mijn denken, noch in mijn manier van leven (in de natuur is het onvermijdelijk dat we met iedere stap dieren en planten doden en we eten planten; het gaat erom hoe we ook hiermee met liefdevolle aandacht zorgvuldig omgaan). Ik weet, dat schadelijke handelingen voortkomen uit boosheid, angst, hebberigheid en onverdraagzaamheid, die weer voortkomen uit dualistisch en discriminerend denken. Ik oefen om geweld, fanatisme en het vasthouden aan dogma’s in mijzelf en in de wereld te veranderen door niet te discrimineren, niet te hechten aan denkbeelden, en openheid te ontwikkelen.

logoDit betekent voor bestuur, begeleiders, stafleden en deelnemers ook:
openstaan voor en diep luisteren naar anderen om hen werkelijk te kunnen begrijpen.

Werkelijk geluk

Bewust van lijden veroorzaakt door uitbuiting, sociaal onrecht, diefstal en onderdrukking, oefen ik vrijgevig te zijn in mijn denken, spreken en handelen. Ik heb het oprechte voornemen om niet te stelen en niets te bezitten dat aan anderen zou moeten toebehoren. Mijn tijd, energie en materiële middelen deel ik met hen die dit nodig hebben. Ik oefen diep kijken, zodat ik kan zien dat geluk en lijden van anderen niet gescheiden zijn van mijn eigen geluk en lijden; dat werkelijk geluk alleen mogelijk is met begrip en mededogen. Ik weet dat najagen van rijkdom, roem, macht en zinnelijk genot veel lijden en wanhoop kan voortbrengen. Ik ben me ervan bewust dat geluk vooral afhangt van mijn geestelijke houding en niet van uiterlijke omstandigheden. Door me te herinneren, dat ik al meer dan genoeg voorwaarden heb om gelukkig te zijn, kan ik op dit moment gelukkig leven. Ik zet me in om Juist Levensonderhoud te oefenen, zodat ik kan helpen om het lijden van levende wezens op Aarde te verminderen en de voortgang van de opwarming van de Aarde te keren.

logoDit betekent voor bestuur, begeleiders, stafleden en deelnemers ook:
vanuit liefdevol respect voor iedereen: niemand uitsluiten vanwege ras, nationaliteit, of seksuele geaardheid. Geld dat door deelnemers is gedoneerd voor specifieke doeleinden wordt niet aan iets anders besteed. Alle geldelijke transacties worden transparant verantwoord; de jaarcijfers van stichting Leven in aandacht zijn te zien op de website. Gelden van Stichting Leven in aandacht, van de Orde van Interzijn en van sangha’s worden niet gebruikt voor privé doelen. Geld mag geen belemmering zijn om deel te nemen aan bijeenkomsten. Deelnameprijzen voor sanghabijeenkomsten en evenementen van het verdiepingsprogramma zijn gebaseerd op daadwerkelijke kosten, zodat ook mensen met een kleinere beurs kunnen deelnemen.

Ware liefde

Bewust van lijden veroorzaakt door onverantwoord seksueel gedrag, ontwikkel ik mijn eigen verantwoordelijkheid, en oefen ik het juist beschermen van de veiligheid en integriteit van individuen, partners, gezinnen en de samenleving. Ik weet, dat seksueel verlangen geen liefde is, en dat seksuele activiteit uitsluitend voortkomend uit begeerte zowel mijzelf als anderen kan schaden. Daarom oefen ik om alleen een seksuele relatie aan te gaan vanuit ware liefde en met de intentie van een diepe, langdurige verbintenis waarvan familie en vrienden weten. Ik zal alles doen wat in mijn vermogen ligt om kinderen te beschermen tegen seksueel misbruik, en te voorkomen dat partners en gezinnen uiteenvallen door onverantwoord seksueel gedrag. Wetend dat lichaam en geest één zijn, zet ik me in om te leren op voor niemand schadende manieren voor mijn seksuele energie te zorgen en om liefdevolle vriendelijkheid, mededogen, vreugde en inclusiviteit – de vier basiselementen van ware liefde – te ontwikkelen voor toenemend geluk van mij en van anderen. Als we ware liefde oefenen, weten we dat we in de toekomst prachtig verder zullen gaan.

logoDit betekent voor bestuur, begeleiders en stafleden ook:
geen seksuele relaties met deelnemers tijdens een lopend programma; niet ingaan op avances van deelnemers; geen seksuele intimidatie. Tijdens alle soorten bijeenkomsten wordt seksueel uitdagende kleding afgeraden.

Liefdevol spreken en aandachtig luisteren

Bewust van lijden veroorzaakt door onoplettend spreken en onvermogen om echt naar anderen te luisteren, zet ik me in om liefdevol spreken en medelevend luisteren te ontwikkelen om zo lijden te verlichten en verzoening en vrede te bevorderen in mijzelf en tussen andere mensen, etnische en religieuze groepen en landen. Wetend dat woorden geluk of lijden kunnen veroorzaken zet ik me in om oprecht te spreken, met woorden die zelfvertrouwen, vreugde en hoop opwekken.
Als er woede in mij opkomt, neem ik mij voor om op dat moment niets te zeggen (of alleen dat ik boos ben, daarom nu wegga, pas antwoord als ik me weer rustiger voel). Eerst zal ik met aandacht ademen, met aandacht lopen of rennen oefenen, erna diepgaand kijken, zo mijn boosheid onderzoeken. Ik weet dat kwaadheid geworteld is in mijn onjuiste waarnemingen en gebrek aan inzicht in het lijden in mijzelf en in de ander. Ik oefen het spreken en luisteren op een manier die mijzelf en de ander kan helpen om lijden te verzachten en te transformeren, en een weg te vinden uit moeilijke situaties.
Ik neem me voor om geen nieuws te verspreiden waarvan ik niet weet of het waar is, en geen woorden te gebruiken die tot verdeeldheid of onenigheid kunnen leiden.
Om begrip, liefde, vreugde en inclusiviteit te ontwikkelen oefen ik Juiste Toewijding, om zo woede, geweld en angst, die diep in mijn bewustzijn liggen opgeslagen, gaandeweg te kunnen transformeren.

logoDit betekent voor bestuur, begeleiders en stafleden ook:
kwetsend taalgebruik vermijden, niet roddelen over derden, niet kleineren/ruzie maken, maar met ieder respectvol spreken.
Verkregen informatie wordt alleen openbaar gemaakt indien betreffende deelnemer hiertoe uitdrukkelijk toestemming heeft gegeven.
Persoonlijke gegevens worden alleen gebruikt voor het doel waarvoor ze zijn verkregen en worden niet gedeeld met derden.

Indien een deelnemer vertelt over ervaringen met mishandeling, onderdrukking, betrokkenheid bij een misdrijf, kan de deelnemer indien deze hiervoor openstaat, steun vragen bij een lid van de werkgroep vertrouwenspersonen (zie voor meer informatie bij Procedureregels klachtenbehandeling). En indien de betreffende hiervoor openstaat, zo nodig melden bij de politie. Daarnaast kan de vertrouwenspersoon van de BUN worden geraadpleegd.

Heling en voeding

Bewust van lijden veroorzaakt door onoplettend consumeren, oefen ik om een goede geestelijke en lichamelijke gezondheid te ontwikkelen voor mijzelf, mijn familie en de samenleving. Dit doe ik door het oefenen van met aandacht eten, drinken en consumeren. Ik onderzoek daartoe diepgaand hoe ik de Vier Soorten Voedsel tot mij neem: eetwaren, zintuiglijke indrukken, wilskracht en bewustzijn.
Ik oefen het niet consumeren van nicotine, energiedrank, alcohol, drugs, en andere schadelijke producten zoals sommige websites, elektronische spelletjes, televisieprogramma’s, films, tijdschriften, boeken en gesprekken. Ik oefen om telkens opnieuw terug te keren in het huidige moment, om in contact te zijn met de verfrissende, genezende en voedende elementen in mij en om me heen. Zo kunnen verdriet en spijt over het verleden, of zorgen, angsten en verlangens voor de toekomst me niet langer meeslepen. Ik oefen om eenzaamheid, zorgen of ander lijden niet te verdoezelen door mijzelf te verliezen in consumeren. Ik bezin me op interzijn en op het consumeren van wat vrede, vreugde en welbevinden levend houdt, in mijn lichaam en bewustzijn en in het gezamenlijke lichaam en bewustzijn van mijn familie, onze samenleving en de Aarde.

logoDit betekent voor bestuur, begeleiders en stafleden ook:
tijdens alle soorten bijeenkomsten in de traditie van Thich Nhat Hanh waar voeding wordt geserveerd, is dit vegetarisch met keuze voor veganistisch en wordt er geen tabak, energiedrank, alcohol of drugs gebruikt.

Deze Vijf Aandachtsoefeningen zijn in een officiële ceremonie aangenomen door bestuursleden van Stichting Leven in Aandacht, leden van de werkgroep verdiepingsprogramma en (aspirant) Ordeleden. En verder door de meeste sangha-begeleiders en veel stafleden bij aandachtsdagen en retraites.
Van sanghabegeleiders en stafleden die de Vijf Aandachtsoefeningen niet in een officiële ceremonie hebben aangenomen mag worden verwacht dat ze deze in hun bijeenkomsten ook als richtsnoer voor hun spreken en handelen gebruiken. Dit ter bescherming en veiligheid van de deelnemers. Allen mogen hierop tijdens de bijeenkomsten worden aangesproken.

De Veertien Aandachtsoefeningen ontwikkeld door Thich Nhat Hanh

De leden van De Orde van Interzijn hebben daarnaast in een officiële ceremonie de 14 Aandachtsoefeningen aangenomen. Hiermee hebben zij zich dieper verbonden met de traditie van Thich Nhat Hanh, vanuit de diepe wens om levende wezens te helpen om hun lijden te verzachten en te transformeren, en begrip en liefde te ontwikkelen. Deze 14 oefeningen omvatten het trainen van het bewustzijn in, en bescherming bieden tegen schade door

  • de geest (1 t/m 7)
  • het taalgebruik (8 en 9)
  • het lichaam (10 t/m 14)

De leden van de Orde van Interzijn verlenen o.a. de volgende diensten:

  • Actief meebegeleiden in eigen lokale en in andere sangha’s.
  • Op verzoek aan beoefenaars steun bieden bij het oplossen van stagnatie en conflicten.
  • Begeleiden en helpen met cursussen en retraites in de traditie van Thich Nhat Hanh.

De Vijf Aandachtsoefeningen steunen

  • het creëren van een veilige en liefdevolle omgeving tijdens onze bijeenkomsten.
  • het ontwikkelen en behouden van harmonie in onze bijeenkomsten, en in andere relaties.

Thich Nhat Hanh benoemde telkens opnieuw, dat gelukkig harmonieus samenleven alleen mogelijk is door heel opmerkzaam, heel bewust in het hier en nu aanwezig te zijn met wat er nú is. Hierbij zijn de Vijf Aandachtsoefeningen de richtlijn, de basis voor ons dagelijks denken, spreken en handelen. Thich Nhat Hanh benoemde telkens opnieuw het belang van diepgaand zelfonderzoek t.a.v. eigen gedachten, gevoelens, woorden en handelingen; en met een open houding voortdurend aannames en verworven inzichten te blijven onderzoeken.

Uitgangspunt zijn de Vijf en Veertien Aandachtsoefeningen

Van leden van de Orde van Interzijn en bestuursleden van Stichting Leven in Aandacht mag worden verwacht, dat zij de lessen van Thich Nhat Hanh diep ter Harte hebben genomen, zijn lessen jarenlang diepgaand hebben getraind, zoals zelfonderzoek, het accepteren van en steun kunnen bieden bij onverwerkte pijn, diep kunnen luisteren en zonder oordelen liefdevol kunnen spreken; hoe een conflict in harmonie en liefde kunnen oplossen, en in relatie met andere deelnemers met respect voor de ander puur náást de ander kunnen staan.

Van leden van de Orde van Interzijn en bestuursleden van Stichting Leven in Aandacht mag worden verwacht, dat ze in een gesprek vermijden om in de aanval of in de verdediging te gaan, en de intentie hebben om liefdevol te luisteren en ‘in de schoenen’ van de ander te gaan staan. Niet alleen zichzelf, maar ook de ander werkelijk willen horen en willen begrijpen; de intentie hebben om schadelijk spreken en handelen te vermijden; te spreken op manieren die dichter bij elkaar brengen en verbinding geven, in plaats van verder polariseren.

Van iedere begeleider van een sangha, Dag van Aandacht, verdiepingsprogramma of een retraite mag worden verwacht, dat hij/zij de Vijf Aandachtsoefeningen als ethische richtlijn beoefent. Indien onacceptabel woordgebruik en gedrag wordt opgemerkt, kan deze hierop door ieder sanghalid worden aangesproken.

PROCEDUREREGELS bij een klacht

  Werkgroep vertrouwenspersonen

Procedureregels bij een klacht

Procedure opgesteld op basis van richtlijn 'Ethisch leven in de traditie van Thich Nhat Hanh'

Moge het geluid van deze bel diep in de wereld doordringen,
zodat wezens op de meest duistere plekken het duidelijk horen,
en al het lijden in hen kan eindigen, er in hun harten diep inzicht is,
en ze het pad van lijden en dood overstijgen.

We oefenen in het ontwikkelen van inzicht in lijden en geluk, en geven daarmee water aan de zaden van liefde en begrip in ons. Soms zijn we nog niet in staat om ons eigen diepe lijden te herkennen, en zijn we ons er niet van bewust, dat ons spreken en handelen een conditie kunnen vormen voor ondraaglijk of onacceptabel lijden van onszelf en van anderen. Deze condities niet herkennen kan in sommige gevallen dusdanig schadelijk zijn voor iedereen die betrokken is, dat de situatie zich niet uit zichzelf herstelt. Wanneer dit soort lijden aanwezig is, is het onze wens dat dit zichtbaar wordt.

We vinden het belangrijk dat iedereen die zich in een dergelijke situatie bevindt, de gelegenheid heeft om hierbij steun te vragen, waardoor de werkgroep vertrouwenspersonen is ontstaan.

Definities

Melder: degene die een klacht uit.
Beklaagde: degene van wie misstanden en/of ongewenst gedrag werd ervaren.
Hoor en wederhoor: melder (of diens vertegenwoordiger) en beklaagde (of diens vertegenwoordiger) krijgen de mogelijkheid om hun ervaringen kenbaar te maken, en om op de ervaringen van de ander te reageren. Hierbij tracht de werkgroep om het lijden van zowel klager als beklaagde te zien, en beiden te helpen eigen lijden te erkennen, aan te raken en te helen om van daaruit de verbinding tussen beiden te herstellen.

In eigen kring oplossen

Bij het ervaren van oneerlijk, onverstandig, onethisch, ongepast gedrag van een bestuurslid van Stichting Leven in Aandacht, of door een leraar, cursusleider, begeleider, staflid of deelnemer van een bijeenkomst in de traditie van Thich Nhat Hanh, wordt zo mogelijk door de melder geprobeerd dit samen met de beklaagde op te lossen, eventueel met de hulp van anderen, zoals sanghaleden, een door beide partijen vertrouwde beoefenaar, of een lid van de Orde van Interzijn.

Melder en beklaagde proberen er zo spoedig mogelijk uit te komen. En vanzelfsprekend is het ook belangrijk om kenbaar te maken, als men nog last heeft van eerder ervaren kwetsend gedrag. Hierbij kan onze beoefening helpen. Thich Nhat Hanh heeft verschillende waardevolle methoden aangereikt zoals hij in meerdere van zijn boeken heeft beschreven, onder anderen in:

Gelukkig samenlevengelukkig samenleven

Als het niet lukt

Het kan echter zijn dat door de aard van de moeilijkheden en/of om redenen van privacy en vertrouwelijkheid de hierboven beschreven mogelijkheden door partijen als ontoereikend of ongewenst worden beschouwd. In dat geval is er de mogelijkheid de kwestie voor te leggen aan de werkgroep vertrouwenspersonen, bestaande uit 3 leden. Deze zijn gekozen door het bestuur van Stichting Leven in Aandacht, de Orde van Interzijn en Wake Up. Een gekozen lid hoeft geen deel uit te maken van de betreffende groep. De 3 leden worden gekozen op grond van hun jarenlange spirituele beoefening, en ruime ervaring met luisteren naar en afhandelen van klachten vanuit hun werk en opleiding. Van hen mag worden verwacht dat ze in staat zijn tot ruim begrip, oprecht mededogen, onbevooroordeeld luisteren, liefdevol kunnen bemiddelen en zonodig verwijzen. De drie leden dienen het vertrouwen van de sangha te hebben om beide partijen te kunnen ondersteunen en beslissingen te kunnen nemen. De drie vertrouwenspersonen zijn:

  • Danique Franck: Wake Up, jurist, mediator
  • Jan Boswijk: Dharmaleraar, psycholoog
  • Margriet Messelink: Bestuur, Orde van Interzijn, verslavingsarts

Voor meer informatie over en contact met de werkgroepleden klik hier

Steun ontvangen

De vertrouwenspersonen kunnen door ieder sanghalid worden benaderd voor steun en advies, voor overleg. Deze gesprekken zijn strikt vertrouwelijk. De melder kan steun vragen aan een vertrouwd iemand, of een vertrouwd sanghalid, of een lid van de Orde van Interzijn om hierbij te helpen. Van de gesprekken wordt een kort volledig geanonimiseerd verslagje gemaakt, en voorgelegd aan de melder of dit zo mag worden bewaard.  Het doel van het bewaren is om als werkgroep meer zicht op problemen in sangha’s te krijgen en zo mogelijk een beter beleid te kunnen afstemmen.

Klacht indienen

Een klacht kan, eventueel na overleg met de werkgroep vertrouwenspersonen, worden ingediend indien:

  • Na een of meer gesprekken binnen de eigen kring de klacht niet is opgelost.
  • Een gesprek niet mogelijk is gebleken, bijvoorbeeld vanwege vrees voor partijdige behandeling.
  • Het een ernstige misstand betreft, die te onveilig voelt om met de beklaagde te bespreken.
  • Het vermoeden bestaat van een wettelijk strafbaar feit.
  • Ernstig ongewenst gedrag, misstanden die een ernstige inbreuk maken op de persoonlijke integriteit van de melder, misschien ook de Sangha in gevaar kunnen brengen - zoals bijvoorbeeld (seksuele) intimidatie, mishandeling, machtsmisbruik, diefstal, verduistering, enz.

De melder kan bij het indienen van de klacht zo nodig hulp vragen aan een vertrouwd iemand of sanghalid of lid van de Orde van Interzijn.

Procedure klachtenbehandeling

  • De melder meldt de klacht bij de werkgroep vertrouwenspersonen.
    De melder of diens vertegenwoordiger beschrijft waarom de klacht wordt ingediend, de ervaren misstand of grensoverschrijdend gedrag. De melder beschrijft zo mogelijk ook hoe het overleg met de beklaagde is verlopen, of waarom dit niet heeft plaatsgevonden (bijvoorbeeld te onveilig voelen bij ernstige misstand); en het telefoonnummer waarop de melder en diens eventuele vertegenwoordiger kan worden gebeld.
  • Een vertrouwenspersoon van de werkgroep maakt vervolgens een afspraak met de melder (en diens vertegenwoordiger) om samen aard en inhoud van de klacht te verhelderen. De werkgroep gaat bij haar onderzoek zorgvuldig te werk, objectief en onbevooroordeeld.
  • Eén of meer vertrouwenspersonen bespreekt met de beklaagde de ervaringen en genoemde feiten door de melder. Hierbij wordt met zorg zoveel mogelijk getracht om de juiste balans te behouden tussen openheid over dat er een klacht is ingediend, de privacy en veiligheid van alle direct betrokkenen, de veiligheid en vertrouwelijkheid van het besprokene.
  • Na het gesprek met de beklaagde wordt diens verhaal door leden van de werkgroep besproken met de melder. Hierna worden alle ervaringen en feiten voorgelegd aan melder en beklaagde. Indien mogelijk, wordt bekeken of een oplossing in overleg mogelijk is. Melder en beklaagde mogen altijd een beroep doen op iemand die hem of haar vertegenwoordigt en ondersteunt voor de duur van de klachtenbehandeling.
  • Nadat de werkgroep vertrouwenspersonen zorgvuldig met zo wijs mogelijk beleid, hoor en wederhoor heeft toegepast, met gebruikmaking van de verschillende liefdevolle methoden zoals Thich Nhat Hanh ons heeft geleerd, neemt de werkgroep een besluit of de klacht ‘gegrond’ of ‘ongegrond’ is.
  • Als hiervoor voldoende aanleiding is, kan de werkgroep het dringende advies geven om een begeleider of staflid van bijeenkomsten gedurende de duur van de klachtenbehandeling niet deel te laten nemen aan begeleidende activiteiten. Beklaagde behoudt hierbij volledig het recht om gehoord te worden en zijn of haar verhaal te doen, of te laten doen tijdens de klachtenbehandeling. Zeer ernstig ongewenst gedrag en/of een wettelijk strafbaar feit kan leiden tot onmiddellijke schorsing, waarbij de beklaagde steun wordt geboden voor hoe verder.

Afhandeling

De werkgroep adviseert hierna hoe de klacht af te handelen, verwijst zo nodig door naar de juiste instelling voor verdere begeleiding en/of afhandeling. Als er een redelijk vermoeden is van een wettelijk strafbaar feit, worden zo mogelijk in overleg met alle betrokkenen, officiële instanties ingeschakeld, zoals de politie. Hierbij is de veiligheid voor alle betrokkenen het uitgangspunt.

De afhandeling leidt zoveel als mogelijk tot

  • aandacht voor en steun bij heling en verzoening van melder, beklaagde, en betreffende Sangha;
  • het vergroten van inzicht, begrip en mededogen bij alle betrokkenen;
  • het oplossen van de klacht naar tevredenheid van zo veel mogelijk betrokkenen;
  • het toepassen van een passende maatregel in geval van ongewenst gedrag.

Indien na een afgesproken zorgvuldige begeleiding van een beklaagde met ongewenst gedrag, deze dit gedrag blijft voortzetten, leidt dit tot ontheffing van de bestuursfunctie of het begeleiden en deelnemen aan bijeenkomsten in de traditie van Thich Nhat Hanh. In dit soort ernstige situaties wordt overlegd met senior-klooster-dharmaleraren en hun advies gevraagd, omdat door ernstig ongewenst gedrag de hele internationale Sangha wordt geraakt. De beklaagde wordt hierbij steun geboden voor hoe verder.

Na afronding van de klacht ontvangt de melder van de werkgroep vertrouwenspersonen een bevestiging van de afhandeling, ook indien deze voor melder of beklaagde niet bevredigend is. Dit gebeurt zo mogelijk binnen een maand, maar kan later zijn indien meer tijd voor objectief grondig onderzoek nodig blijkt. Hierover zal tijdig worden gecommuniceerd.

Van alle afhandelingen wordt een geanonimiseerd verslag gemaakt. Ieder najaar wordt over deze geanonimiseerde klachten gerapporteerd aan het bestuur, waarop deze naar aanleiding hiervan, zo nodig het beleid kan aanpassen. Ieder najaar evalueert de werkgroep welke soort klachten er in het afgelopen jaar zijn geweest en of mede op grond daarvan wijzigingen wenselijk zijn in de documenten 'Ethisch leven' en 'Procedureregels bij een klacht'. Hierbij worden suggesties van alle direct betrokkenen bij klachten actief verzameld en meegenomen, naast alle suggesties die gedurende dat jaar worden ingediend door beoefenaars in de traditie van Thich Nhat Hanh. Alle opmerkingen worden zo goed mogelijk verwerkt en hierna wordt de aangepaste versie weer voor het komende jaar op de website van Stichting Leven in Aandacht geplaatst.

Vertrouwenspersoon BUN

Er kunnen redenen zijn om een klacht niet (verder) binnen de gemeenschap van Leven in Aandacht voor te leggen. In dat geval is de externe vertrouwenspersoon van de Boeddhistische Unie Nederland (BUN) beschikbaar. Sinds 1 januari 2019 is  Thijs Huijs de  vertrouwenspersoon ongewenste omgangsvormen. Hij is gecertificeerd vertrouwenspersoon en is beschikbaar voor iedereen die verbonden is aan een van de sangha’s (groeperingen) die zijn aangesloten bij de BUN. Leven in Aandacht is aangesloten. Lees meer

 

Handleiding Zoom

Iphone en Ipad

  • Download Zoom cloud meeting app in appstore
  • Klik op settings (het wieltje) en kies voor ‘Meetings’
  • Zet in ieder geval volgende settings aan (groene kleur wordt zichtbaar):  Always mute my microphone, Always show video preview, show non-video participants, show name when participants join, always show meeting controls.

Ontvangen van uitnodiging voor Zoom meeting:

  • Klik op de link in de uitnodiging en het scherm ‘Join a Meeting’ verschijnt
  • Vul je naam in onder ‘Join with a personal link name’
  • Klik op ‘Join’.
(Als de Meeting ID niet automatisch is ingevuld dan kan je deze kopiëren uit de ontvangen uitnodiging voor de Zoom meeting)

In de meeting:

  • Als de host de meeting heeft gestart dan zie je de host en bovenin het scherm icoontjes waarmee je o.a. geluid en beeld kan regelen.
  • Als je niets hoort: klik op ‘Join Audio’ (de anderen kunnen jou dan ook horen).
  • Als je jezelf niet ziet: klik op ‘Start video’ (de anderen kunnen jou dan ook zien).
  • Je staat op mute als je het icoontje van een rood microfoontje ziet. Klik op dit icoontje als je wil praten.

Android smartphone

  • Download Zoom cloud meeting app in Playstore
  • Klik op settings (het wieltje) en kies voor ‘Meetings’
  • Zet in ieder geval volgende settings aan (blauwe kleur wordt zichtbaar):  Always mute my microphone, Always show video preview, show non-video participants, show name when participants join.

Ontvangen uitnodiging voor Zoom meeting:

  • Klik op de link in de uitnodiging en het scherm ‘Join a Meeting’ verschijnt
  • Vul je naam in onder ‘Join with a personal link name’
  • Klik op ‘Join’. (Als de Meeting ID niet automatisch is ingevuld dan kan je deze kopieren uit de ontvangen uitnodiging voor de Zoom meeting)

In de meeting:

  • Als de host de meeting heeft gestart dan zie je de host en bovenin het scherm icoontjes waarmee je o.a. geluid en beeld kan regelen. 
  • Als je niets hoort: klik op ‘Join Audio’ (de anderen kunnen jou dan ook horen).
  • Als je jezelf niet ziet: klik op ‘Start video’ (de anderen kunnen jou dan ook zien).
  • Je staat op mute als je het icoontje van een rood microfoontje ziet. Klik op dit icoontje als je wil praten.

Computer (geen Apple)

  • Klik op de link ‘Join Zoom Meeting’ in ontvangen uitnodiging.
  • Je wordt doorgestuurd naar de download pagina voor jouw pc. Installeer de app of programma.

Ontvangen uitnodiging voor Zoom meeting:

  • Klik op de link in de uitnodiging en het scherm ‘Join a Meeting’ verschijnt; 
  • Vul je naam in onder ‘Join with a personal link name’;
  • Klik op ‘Join’. (Als de Meeting ID niet automatisch is ingevuld dan kan je deze kopieren uit de ontvangen uitnodiging voor de Zoom meeting)
  • In het scherm van de meeting zie je rechtsboven een icoontje. Klik hierop voor de settings. Je kan hiermee het beeld en geluid regelen.
  • Klik op Audio en vink in ieder geval ‘Mute my microphone when joining a meeting’aan.

In de meeting:

  • Als de host de meeting heeft gestart dan zie je de host en onderin het scherm icoontjes waarmee je o.a. geluid en beeld kan regelen.
  • Als je niets hoort: klik op ‘Join Audio’ (de anderen kunnen jou dan ook horen).
  • Als je jezelf niet ziet: klik op ‘Start video’ (de anderen kunnen jou dan ook zien).

Browser

In de media zijn security problemen gemeld met Zoom. Daarom kan je overwegen niet met de downloadbare Zoom-apps te werken, maar via je browser. Wanneer je op de meeting url klikt, zal onderstaand beeld verschijnen. Klik op 'join from your browser'.

zoombrowser

Samen online mediteren

online retraite

Binnen onze gemeenschap zijn er diverse mogelijkheden om online samen te mediteren.  Ze bieden de mogelijkheid samen te beoefenen en in verbinding te zijn met andere mensen die oefenen in deze traditie.

Op deze pagina geven we enkele mogelijkheden aan. Omdat er steeds meer online sangha's komen willen we iedereen aanraden niet langer deze webpagina als startpunt te nemen, maar liever dit overzicht van (online) sangha's. Deze startpagina zal per 1 januari 2023 verdwijnen.

Ook kun je van jouw favoriete online sangha een favoriet maken op jouw computer: